Om at blive et år ældre

Turen gik til: Rom

20170820_193523Først og fremmest vil jeg godt undskylde for at der ikke er blevet lagt noget op på bloggen de sidste par uger. De kedelige hverdagspligter har hersket mit liv siden jeg kom hjem fra ferie, og jeg har simpelthen ikke taget mig tid til at skrive noget! Nogle gange bliver man desværre nødt til at prioritere..
Men nu er jeg tilbage, og vi skal snakke lidt om den lækre tur til Rom, som Line og jeg var på!
Rom er en af mest historiske europæiske byer, som har lidt af hvert at byde på! Vi gik og gik vores fødder trætte i den flotte by, og alligevel føler jeg at der stadig er mere at udforske! Men vi fik set de største seværdigheder (og spist pizza og pasta nok til det næste lange stykke tid).

img_20170904_090534Vi boede i den øvre del af byen i et dejligt lille kvarter ved hovedbanegården Termini. Selve værelset var ikke noget vildt, men vi var rigtig glade for placeringen! Alt i Rom ligger inden for gå-afstand, men selv i den målestok lå vi tæt på seværdigheder som Colosseum (hvilket vi pludselig opdagede da vi for vild den første aften), og samtidig var der masser af spise- og handlemuligheder. Og som i alle andre dele af Rom følte man sig fuldkommen opslugt af gader og pladser med overvældende smuk arkitektur.. Man får virkelig ondt i nakken af at gå rundt i gaderne og kigge op hele tiden! Lige undtaget når man kigger ned i sit kort i et desperat forsøg på at finde hoved og hale i hvor i alverden man befinder sig. Vi kan nok ikke sige os fri for at være faret vild et par gange eller syv.. Men det var faktisk også meget fedt, for mange af de bedste seværdigheder og hyggeligste restauranter er at finde i de små gader, som man ellers havde været foruden.

img_20170904_09030720170823_154457Romerriget er til dags dato stadig et af de største og mest magtfulde riger til at have eksisteret. I sin storhedstid strakte riget sig fra dets bund i Nordafrika og hele vejen op gennem Europa i både øst og vest, hele vejen op halvejs gennem det vi kalder Storbritannien i dag. Det er slet ikke til at forestille sig! Det svarer nærmest til at hele Europa var under samme hersker nu..
Det er klart at et rige så storslået har båret meget flot kultur og arkitektur med sig, hvoraf Colosseum er et af de største. Som sagt stødte vi på Colosseum allerede første aften, men vi skulle da selvfølgelig også se det indefra. Derfor tog vi på en guidet tur, hvor vi fik lov at se hele molevitten! Den tur vi valgte, ledte os også ned i fangekældrene under selve teateret! Og vi fik også set resten af den antikke bydel samt Domus-paladset på turen. Colosseum blev bygget i 72-80 f.Kr. af intet mindre end 60.000 jødiske slaver! Dette kunne lade sig gøre, da romerriget lige havde indtaget Jerusalem. Der var plads til mellem 50.000 og 100.000 tilskuere, som kunne få adgang til teateret gennem dets 80 indgange! Dette gjorde Colosseum til det absolut største amfiteater nogensinde.

img_20170904_084958Vi kendte selvfølgelig til historien om Colosseum inden vi tog afsted, men det var nu alligevel noget specielt at få fortalt om hændelserne mens man stod der. At stå i den port hvor de døde blev slæbt ud, og i den kælder hvor dyrene og kæmperne blev hejst op.. At stå i midten og se tilskuerpladserne, hvor 80.000 mennesker for næsten 2.000 år siden ville huje og heppe på deltagerne der kæmpede til døden.. Det var helt vildt!
Vi lærte også at man i de første 2 år også brugte Colosseum til at genskabe kendte søslag! Hvilket altså vil sige at man fyldte hele svineriet med vand og sejlede store både ind med slaver ombord som kunne gengive søslagene! Det er altså ikke så lidt vand og arbejde der skulle til, især når man tænker på de midler de havde for 2.000 år siden!
Efter Colloseum var det videre til Domus Paladset, bygget oppe på en af Roms syv bakker.

img_20170904_084455img_20170904_08465920170823_172858Her var det især den storslåede udsigt man lagde mærke til.. Oppe på toppen af bakken kan man se hele vejen rundt om Rom. Hver eneste gade, kirketårn og bygning. Ikke mindst den gamle bydel. Jeg er så glad for at vi valgte at tage en guidet tur rundt her. Hvis der sidder nogen læsere derude og overvejer en lille tur til Rom, så vil jeg helt klart anbefale at få sig sådan en rundtur. Selvom det er lidt pebret, så er det penge godt givet ud. For der er bare noget specielt over at kunne stå og kigge rundt på de forskellige bygninger og få den detaljerede historie mens man ser. Især da vores guide stoppede os op og sagde:
“Let’s stop here for a second.. This right here.. This is the path Julius Caesar tread the day of his death over 2.000 years ago, when he was murdered by the power of Rome.”
Da følte man sig virkelig som en del af historien. Det var alle pengene værd.

20170826_071429img_20170904_09091820170826_072525Vi skulle selvfølgelig også se Skt. Peterskirken i Vatikanet! Og som de godtroende turister vi var, valgte Line og jeg at spadsere derover en eftermiddag. Vi havde ikke lige tænkt over at der måske var andre der havde fået den samme ide.. Da vi ankom til Peterspladsen så vi at der var kø hele vejen rundt, og vi fik at vide at det ville tage omkring 3 timer at komme ind! Det opgav vi selvfølgelig hurtigt, da ingen af os havde lyst til at stå i kø i 3 timer i 35 graders varme.. Den dag fik vi set den storslåede plads uden for kirken, som er et syn i sig selv! Men vi gemte kirken til den sidste dag, hvor vi besluttede os for at stå tidligt op, for at undgå mylderet.
Det var præcis hvad vi gjorde! kl 06.00 gik turen mod kirken, og selvom det måske ikke lige var det fedeste at stå tidligt op i sin ferie, må man sige at vi glemte alt om søvn i øjnene da vi ankom..
Den blotte størrelse af basilikaen er slet ikke til at fatte! Billederne yder den på ingen måde retfærdighed.. Men man kan få sig en lille ide om hvor stor den er! Det tog over 120 år at genopbygge denne basilika, efter den oprindelige blev revet ned i 1506. Den kan huse over 60.000 mennesker! Det kan derfor heller ikke komme som en overraskelse at Skt. Peterskirken er den største kirke i verden, og anses som katolikkernes (og måske endda kristendommens) hovedsæde.
Jeg er ikke just en troende mand, men ligesom ved besøget til Den Blå Moské, kunne jeg ikke lade vær med at blive overvældet over at se et vidunder som dette med mine egne øjne. Det var en storslået oplevelse, og én jeg håber alle får lov at have.

Pantheon; En af de bedst bevarede antikke bygninger i Rom. Pantheon blev bygget i 120 e.Kr. som et græsk tempel, men er siden 600-tallet blevet brugt som en kirke. Også den dag i dag! Indvendig findes et hul i kuplen, som er kirkens eneste lyskilde

20170826_083008

Victor Emanuel Monumentet; et af de nyere monumenter i Rom, bygget til ære for den første konge af det forenede Italien. Endnu en bygning hvor blot størrelsen vælter dig bagover.

20170822_202046

20170822_161556

2 billeder af Den Spanske trappe; et must-see som både tilbyder en god kondi-træning med sine 135 trin, og en helt fantastisk udsigt fra toppen!

20170820_202512

Trevi fontænen; en af mine yndlings-seværdigheder! Et mesterværk og en af de største og kendte fontæner i verden.

Min smukke rejsemakker på trappen til Victor Emanuel monumentet!

Alt i alt var Rom fuldkommen fantastisk! Byen tilbyder en storbyferie som både står på historie og kultur men også shopping og god mad! Uanset hvad man har lyst til, har Rom det hele. Hvis I ikke allerede har været der, vil jeg helt klart anbefale jer at få arrangeret en tur derned! En uge giver rig mulighed for at se det hele, men 4-5 dage burde også være fint! Det kommer lidt an på hvor meget man er villig til at gå på en dag. Men det er selvfølgelig en byferie, og selvom vejret ligger mellem 30-40 grader, så er der ikke den store mulighed for at sole sig og bade. Man kan dog godt tage ud til kysten på 1,5 time med offentlig transport, og der ligger også en del offentlige pools i- og omkring Rom. Det får man så også lov at betale for..
20170826_070952Jeg håber I har nydt at læse om vores tur! Og selvom jeg føler vi næsten lige er kommet hjem, går turen til London næste weekend! En tur jeg især glæder mig til, fordi Line aldrig har været der.
Så stay tuned! Der kommer meget mere rejse på bloggen snarligt!

Ha’ det godt til næste gang!
#SES

Vær den første til at kommentere!